Długość wyprowadzeń tranzystorów

Dział poświęcony nielampowym urządzeniom, układom i elementom "retrotechnicznym"

Moderatorzy: gsmok, Romekd, tszczesn

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 3907
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: Romekd » sob, 29 października 2016, 09:10

Czołem.
elektrit pisze:Zachodnie BC148 były w trochę innych obudowach.
Zachodnie miały dużo większe obudowy. Jednak kształt wyprowadzeń i ich rozmieszczenie były identyczne jak w naszych z CEMI.

http://www.radiomuseum.org/images/tubep ... 48a~~1.jpg
http://www.radiomuseum.org/images/tubep ... 48c~~1.jpg

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
AZ12
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3789
Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
Lokalizacja: 83-130 Pelplin

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: AZ12 » sob, 29 października 2016, 09:40

Witam

Zastosowanie płaskiej obudowy typu CE36 z krótkimi wyprowadzeniami dla tranzystorów BC147, BF194, itp. miało na celu zmniejszenie kosztu produkcji elementu i skrócenie czasu montażu do płytki drukowanej.
Ratujmy stare tranzystory!

Marek 1974
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 70
Rejestracja: pt, 27 lutego 2015, 22:42
Lokalizacja: PWA

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: Marek 1974 » sob, 29 października 2016, 23:57

Taa, szczególnie, że pod wyprowadzenia tych tranzystorów w PCB trzeba było wiercić otwory o dwa rozmiary większe. Ładna mi tu oszczędność.

TELEWIZOREK52
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3482
Rejestracja: czw, 3 grudnia 2009, 00:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: TELEWIZOREK52 » ndz, 30 października 2016, 03:04

Marek 1974 pisze:trzeba było wiercić otwory o dwa rozmiary większe.
Ale za to łatwiej było wcelować. :lol:

elektrit
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 927
Rejestracja: ndz, 24 stycznia 2010, 11:20
Lokalizacja: Brzesko-Okocim
Kontakt:

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: elektrit » ndz, 30 października 2016, 09:28

Tylko wtedy puść ścieżkę pomiędzy dwiema sąsiadującymi nóżkami.
Poszukuję 1R5T.


fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4183
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: fugasi » ndz, 30 października 2016, 19:20

Pokażcie lepiej zdjęcia co ciekawszych druków z urządzeń Unitry z tymi tranzystorami. Ciekawe jak tam chłopcy podówczas walczyli... :)
_

stdi
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 305
Rejestracja: ndz, 12 lipca 2015, 17:05

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: stdi » śr, 10 maja 2017, 11:12

Marek 1974 pisze:Taa, szczególnie, że pod wyprowadzenia tych tranzystorów w PCB trzeba było wiercić otwory o dwa rozmiary większe. Ładna mi tu oszczędność.
Przy laminatach "szklanych" otworów nie wiercono a przetłaczano. Miałem nówkę płytkę drukowaną od Meluzyny wykonaną włąśnie tą techniką. Nawet wiercenie- grubsze wiertło tańsze bo trudnie je złamać, uchwyt do wiertła tańszy (materiał to pikuś ale pracochłonność obróbki drobnych elementów) itd...
TELEWIZOREK52 pisze:
Marek 1974 pisze:trzeba było wiercić otwory o dwa rozmiary większe.
Ale za to łatwiej było wcelować. :lol:
Po części słuszna uwaga. Jednak ta obudowa tranzystora miała inna cechę. Kształt dość wymyślny tych wyprowadzeń. Te tranzystory się klinowały podczas osadzana na płytce. Nie trzeba było zaginać wyprowadzeń itp. Po obróceni płyty przed lutowaniem na fali nie wypadały te tranzystory.

elektrit pisze:Tylko wtedy puść ścieżkę pomiędzy dwiema sąsiadującymi nóżkami.
Nie praktykowano wtedy tego. Precyzja technologii wykonywania PCB dla taniej masówki była naprawdę kiepska. Widać to było to po obudowach układów scalonych gdzie wyginano wyprowadzeni tak że tworzyły 4 rzędy wyprowadzeń - wtedy nie było problemu ze ścieżką pomiędzy dwoma innymi wyprowadzeniami.
mizerota technologii PCB była na tyle upierdliwa że jednak silono się na układy hybrydowe grubowarstwowe (w sumie to jak SMD) by zminiaturyzować urządzenia.

czyt
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 70
Rejestracja: sob, 28 kwietnia 2012, 23:42

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: czyt » czw, 11 maja 2017, 19:46

Te BC149 miały blaszki żelazne chyba, bo mi transformatorówka łapała je zawsze. Także oszczędzano zdaje się, faktycznie.
Wracając do tematu nóżek "za długich" - diody detekcyjne, chyba TG, takie zielone, nie były szklane? Kiedyś chyba ukruszyłem. A te sprężynki pozwalały rozładować naprężenia od temperatury chociażby i lutowania.
W latach 80-tych uczono mnie , by zenerkom zostawiać nóżki i je wyginać w "camela" - już nie sprężynka : )

Ciekawy tema odżył
Może ma ktoś zbywającą UF21 - do mojej AGI - sekretarzyk?

TELEWIZOREK52
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3482
Rejestracja: czw, 3 grudnia 2009, 00:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: TELEWIZOREK52 » pt, 12 maja 2017, 02:48

czyt pisze:diody detekcyjne, chyba TG, takie zielone, nie były szklane?
Jeśli masz na myśli diody DOG xx to były szklane. Starsze malowane na biało a później na zielono.

Tomek Janiszewski
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3138
Rejestracja: śr, 19 listopada 2008, 15:18

Re: Długość wyprowadzeń tranzystorów

Post autor: Tomek Janiszewski » pt, 12 maja 2017, 08:35

Ostatnie wykonania DOG-ów (w szczególności DOG56 bo takie widziałem) miały obudowy o zmniejszonych wymiarach, identyczne jak produkowane później AAP1XX, i podobnie jak one przezroczyste.

ODPOWIEDZ