Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Dział poświęcony nielampowym urządzeniom, układom i elementom "retrotechnicznym"

Moderatorzy: gsmok, Romekd, tszczesn

Boguś
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2526
Rejestracja: sob, 17 stycznia 2004, 22:10
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Boguś » pn, 11 lutego 2019, 20:31

Romku a nie masz gdzieś dla porównania układu rosyjskiego K174UN7 ?

Janusz
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 674
Rejestracja: wt, 8 listopada 2005, 15:36
Lokalizacja: Bytom

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Janusz » pn, 11 lutego 2019, 20:39

Ciekawe czy CEMI tak popsuło UL1440, czy po prostu kupiono kiepską licencję. Bez TCA940 tego jednak się nie dowiemy.
785mm

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 20:40

Boguś pisze:
pn, 11 lutego 2019, 20:31
Romku a nie masz gdzieś dla porównania układu rosyjskiego K174UN7 ?
Załatw taki układ, a spróbuje go pomierzyć :wink:
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 20:42

Janusz pisze:
pn, 11 lutego 2019, 20:39
Ciekawe czy CEMI tak popsuło UL1440, czy po prostu kupiono kiepską licencję. Bez TCA940 tego jednak się nie dowiemy.
Też nie daje mi to spokoju. Gdyby ktoś z Kolegów miał taką kostkę, lub na 100% pewny układ UL1440T, mielibyśmy odpowiedź... :roll:

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Boguś
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2526
Rejestracja: sob, 17 stycznia 2004, 22:10
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Boguś » pn, 11 lutego 2019, 21:14

Romekd pisze:
pn, 11 lutego 2019, 20:40
Boguś pisze:
pn, 11 lutego 2019, 20:31
Romku a nie masz gdzieś dla porównania układu rosyjskiego K174UN7 ?
Załatw taki układ, a spróbuje go pomierzyć :wink:
Wszystkie wyszli w teren :(


Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 21:17

Kolejna porcja wyników pomiarów zniekształceń intermodulacyjnych (różnicowych) dla układu UL1440T. Myślę, że dalszy komentarz z mojej strony jest zbędny, gdyż wszystkie potrzebne informacje zamieściłem na wykresach.
IMD_13kHz_14kHz_0,05W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_0,1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_0,5W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_2W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_4W.PNG
-
-
IMD_13kHz_14kHz_0,05W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_0,1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_0,5W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_2W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_4W.PNG
-
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 21:22

CD...
IMD_19kHz_20kHz_0,05W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_0,1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_0,5W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_2W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_4W.PNG
-
-
IMD_19kHz_20kHz_0,05W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_0,1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_0,5W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_2W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_4W.PNG
-
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 22:32

Wcześniej przedstawiłem poziomy zniekształceń intermodulacyjnych (różnicowych) dla układu UL1440T. Poniżej, dla porównania zamieszczam wyniki pomiaru tych samych zniekształceń, ale zmierzone dla najlepszego egzemplarza układu TBA810AS (oryginał; polskie UL1481 wypadły słabo), jaki udało mi się znaleźć w mojej pracowni. Najpierw podam je dla sygnałów sinusoidalnych 13 kHz i 14 kHz o jednakowych amplitudach, a w kolejnym poście dla sygnałów sinusoidalnych o częstotliwościach 19 kHz i 20 kHz i również tych samych amplitudach.
Dla obciążenia 4 Ω.
IMD_13kHz_14kHz_UL1481_4R_0,1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_UL1481_4R_0,5W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_UL1481_4R_1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_UL1481_4R_2W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_UL1481_4R_4W.PNG
-
-
I dla 8 Ω.
IMD_13kHz_14kHz_0,1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_0,5W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_1W.PNG
IMD_13kHz_14kHz_2W.PNG
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » pn, 11 lutego 2019, 22:37

Dla 19 i 20 kHz i obciążenia 4 Ω.
IMD_19kHz_20kHz_UL1481_4R_0,1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_UL1481_4R_0,5W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_UL1481_4R_1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_UL1481_4R_2W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_UL1481_4R_4W.PNG
-
-
I dla Rob.= 8 Ω
IMD_19kHz_20kHz_0,1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_0,5W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_1W.PNG
IMD_19kHz_20kHz_2W.PNG
-
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » wt, 12 lutego 2019, 12:19

Witam.
Na koniec zostawiłem sobie pomiar zniekształceń TIM (DIM), o których na pewno większość Kolegów słyszała, ale niewielu kiedykolwiek bawiło się w pomiar ich wartości dla konkretnego wzmacniacza audio. Zniekształcenia te powstają wskutek czasowych opóźnień sygnału, wnoszonych przez układ wzmacniacza objętego globalną pętlą ujemnego sprzężenia zwrotnego. Ponieważ wzmacniacze tranzystorowe mają ogromne wzmocnie napięciowe przy otwartej pętli USZ (bardzo dużą czułość; Au +60...100 dB), a ujemne sprzężenie mocno redukuje to wzmocnienie (20...36 dB), jakiekolwiek opóźnienie sygnału powracającego pętlą USZ powoduje krótkotrwałe przesterowywanie się (blokowanie się) wcześniejszych stopni tranzystorowego wzmacniacza impulsami o większej szybkości narastania zboczy. W momentach blokowania się tranzystorów wzmacniacz "gubi" z sygnału pewne informacje, robiąc "dziury", co przekłada się na pogorszenie brzmienia odtwarzanej przez wzmacniacz muzyki, a nawet ludzkiej mowy... Problem był szczególnie wyraźny w starych wzmacniaczach z tranzystorami germanowymi o niskiej częstotliwości granicznej (np. fT=100 kHz) i we wczesnych wzmacniaczach z tranzystorami krzemowymi, w których częstotliwość graniczna tranzystorów końcowych również była stosunkowo niska (od jednego do kilku MHz). Zniekształcenia tego typu nie są widoczne na aparaturze gdy do wejścia wzmacniacza podajemy pojedyncze sygnały sinusoidalne lub prostokątne, a pojawiają się dopiero przy jednoczesnym podaniu kilku sygnałów lub sygnału prostokątnego i sinusoidalnego o odpowiednio dobranych amplitudach i częstotliwościach. Pomiar komplikuje potrzeba użycia dwóch generatorów i wykonania kilku (np. trzech) filtrów, które są niezbędne do zmierzenia poziomu zniekształceń TIM. Kiedyś nawet zacząłem opracowywać kilka filtrów do pomiaru zniekształceń TIM (DIM30 i DIM100), ale nigdy tamtego układu nie skończyłem. Teraz jednak możliwości sprzętu pomiarowego są tak ogromne, że zniekształcenia TIM (DIM) sprzętu audio można mierzyć posiadając tylko odpowiednią kartę i obsługujący ją program komputerowy. Przyznam szczerze, że na razie nie wgłębiałem się zbytnio w instrukcję programu ARTA, a pomiary wykonałem pospiesznie, więc mogą być obarczone jakimiś błędami, bo nie wiem czy wszystko właściwie ustawiłem i odpowiednio zinterpretowałem wyświetlane wyniki... :oops:
Pomiar zniekształceń TIM (DIM) mojej karty pomiarowej wykazał bardzo małe zniekształcenia tego typu, wnoszone przez jej tory sygnałowe, co widać na wykresie umieszczonym poniżej.
DIM KARTY.png
-
Również wzmacniacz, który używam do pomiarów w mojej pracowni nie generował zbyt wysokiego poziomu zniekształceń TIM.
DIM_wzmacniacza.png
-
Natomiast wzmacniacz od magnetofonu M-2405S dawał już znacznie większy poziom zniekształceń transientowych, co widać na kolejnych pięciu wykresach, które wykonałem dla mocy wyjściowej 0,5 W, 1 W, 2 W, 4 W oraz 5 W.
DIM_M2405S_8R_0,5W.PNG
DIM_M2405S_8R_1W.PNG
DIM_M2405S_8R_2W.PNG
DIM_M2405S_8R_4W.PNG
DIM_M2405S_8R_5W.PNG
-
Tak wyglądały "gigantyczne", zdaniem redaktora kanału "Reduktor szumu" na YT, zniekształcenia TIM wzmacniacza magnetofonu M-2405S, od chyba dziesięciu lat krytykowanego również (wszędzie gdzie tylko się dało) przez Kolegę Tomka Janiszewskiego. Najciekawsze, że ich poziom prawie nie zależał od wartości ustawionego we wzmacniaczu prądu spoczynkowego. W kolejnym poście przedstawię wykresy zniekształceń TIM dla układów scalonych UL1481T i UL1440T, polecanych przez Tomka Janiszewskiego. Zobaczymy jak wypadnie porównanie wyników tych kilku wzmacniaczy mocy.

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » wt, 12 lutego 2019, 12:36

Poniżej wykresy zniekształceń TIM dla scalonego wzmacniacza UL1440T, przy obciążeniu 4 Ω i zasilaniu układu napięciem 18 V. Nie wykluczam, że testowane układy UL1440T mogły być po prostu wadliwe, ale na razie nie mam jak tego sprawdzić... :(
TIM_0,5W.PNG
TIM_1W.PNG
TIM_2W.PNG
TIM_4W.PNG
-
-
Poniżej zniekształcenia dla układu TBA810AS, zasilanego napięciem 18 V i obciążonego rezystancją 4 Ω (to testów wybrałem najlepszy egzemplarz).
DIM_UL1481_4R_0,5W.PNG
DIM_UL1481_4R_1W.PNG
DIM_UL1481_4R_2W.PNG
DIM_UL1481_4R_4W.PNG
-
Podstawowe informacje o mierzonych przeze mnie parametrach układów można znaleźć w artykule dostępnym pod linkiem poniżej:
http://elektronik.tl.krakow.pl/lib/exe/ ... cznych.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/b3c0/a ... 86f827.pdf
http://www.ka-electronics.com/images/pd ... rement.pdf

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

TELEWIZOREK52
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3555
Rejestracja: czw, 3 grudnia 2009, 00:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: TELEWIZOREK52 » śr, 13 lutego 2019, 01:43

Romekd pisze:
pn, 11 lutego 2019, 20:40
Załatw taki układ, a spróbuje go pomierzyć :wink:
Z przyjemnością mogę ofiarować Ci nówkę sztukę K174UN7 do badań. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » śr, 13 lutego 2019, 08:56

Witam.
Dziękuję Janku za propozycję. Wysłałem Ci potrzebne do wysyłki dane w PW.

Pozdrawiam serdecznie
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

TELEWIZOREK52
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3555
Rejestracja: czw, 3 grudnia 2009, 00:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: TELEWIZOREK52 » śr, 13 lutego 2019, 13:47

Witam. Romku, wrócę z pracy to zapakuję i rano wyślę. Jak coś potrzebujesz ( o ile mam ) to dopisz do pónocy.Pozdrawiam - Janek.

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 4098
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: Stopnie mocy w polskich magnetofonach w czasach PRL-u - pomiary i ocena

Post autor: Romekd » śr, 13 lutego 2019, 19:42

Dla weryfikacji wyników wcześniejszych pomiarów, przydałby się układ UL1440T, jednak pochodzący tylko ze starych zapasów, czyli kupiony jeszcze w latach ich produkcji, gdyż obecnie dostępne w handlu mogą być podrabianymi "malowankami", co w czasach PRL-u raczej się nie zdarzało.

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

ODPOWIEDZ